Hallin lämmitys – energiakulut kuriin

Halli, n. 1000 m2, HKI + toimisto / sosiaalitilat

Multiheater ECO 30 poistoilmalämpöpumppu
Ilmanvaihtokanavaan asennettu Multiheater ECO 30 poistoilmalämpöpumppu ottaa nyt aiemmin hukatun lämmön talteen, ja siirtää sen puskurivaraajaan hyödynnettäväksi rakennuksen lämmityksessä.

Noin tuhannen neliön hallin lämmitys toteutettiin aiemmin öljyllä, ja lämmönjako hoitui ilmalämmityksellä. Hallilla on korkeutta noin 8 metriä ja sen yläosassa pitkillä sivuilla molemmin puolin vanhat korkeat ikkunat tuomassa valoa, ja samalla vuotamassa energiaa ulos. Lämmönhukka korostuu lämpimän ilman noustessa ikkunoiden korkeudelle.

Hallin siiven yläkerrassa sijaitsee noin 200 m2 toimisto- ja sosiaalitiloja. Tämä tila lämpeni suoralla sähköllä, eli perinteisillä sähköpattereilla. Siivessä on myös koneellinen poisto, eli huippuimuri, joka puhalsi suoraan lämmintä ilmaa ulos noin sata litraa sekunnissa. Näin hallin energiakulut olivat turhankin suuret.

Energianhukka kuriin

Selvää oli, että energiakulut tuli saada kuriin. Costella Oy:n energia-asiantuntija Jukka Karjalainen kartoitti kokonaisuuden, sekä tarvittavat toimet energian säästämiseksi. Hallin energiansäästöratkaisuja suunniteltaessa pyrittiin kaikki hukattu lämpö saamaan talteen. Näin ollen sosiaalitilan huippuimurin putkiston väliin asennettiin Multiheater ECO 30 poistoilmalämpöpumppu. Poistoilmalämpöpumppu ottaa poistoilmasta koko ajan energiaa 3 kW talteen aiemmin hukkaan puhalletun lämmön sijaan, ja siirtää sen nyt halliin asennettuun tuhannen litran Austria Email puskurivaraajaan. 3 kW voi kuulostaa pieneltä, mutta vuodessa se on yli 26000 kW, joka vastaa 2600 litraa öljyä, joka on keskikokoisen omakotitalon vuotuinen öljynkulutus.

Cooper & Hunter ICY III ilmalämpöpumppu
Toimistoon ja sosiaalitiloihin asennettiin C&H ICY III 12 ilmalämpöpumput, jotka lämmittävät ja tarvittaessa jäähdyttävät tiloja tehokkaasti.

Yläkerran sosiaalitilojen energiatehokkuutta haluttiin parantaa lämmön talteenoton lisäksi Cooper & Hunter ICY III ilmalämpöpumpuilla, jotka kesäaikaan huolehtivat myös tehokkaasti tilan jäähdytyksestä. Tarkoituksena tehdä suorasähköpatterit tarpeettomiksi.

Hallin energiansäästöihin tartuttiin asentamalla kattoon Volcano VR 3 puhallinkonvektorit puhaltamaan lisälämpöä, sekä ikkunoista aiemmin karannutta alhaalta noussutta lämpöä alaspäin, jolloin lämpötila hallissa tasoittuu. Öljylämmitystä korvaamaan asennettiin neljä kappaletta Multiheater EVI 25 ilmavesilämpöpumppuja, mikä tarkoittaa 100 kW lämpöpumpputehoa tankkaamaan puskurivaraajaa. Kun öljyä kului aiemmin kokonaisuudessaan jopa yli 40000 litraa, odotuksena on, että energiaa säästyy nyt noin 60 %, eikä öljyä kuluisi lainkaan.

Volcano VR 3 puhallinkonvektorit
Volcano VR 3 puhallinkonvektorit puhaltavat katosta lisälämpöä, sekä ikkunoista aiemmin karannutta alhaalta noussutta lämpöä alaspäin, jolloin lämpötila hallissa tasoittuu.
Järjestelmäkaavio: Energiaa lämpöpumpuilta puskurivaraajalle, josta lämmönjako konvektoreilla.

Automatiikka huolehtii, että hallin lämpötila pysyy optimina. Etävalvonnan ansiosta myös mahdolliset häiriöt on heti huomattavissa, ja jopa korjattavissa etänä ja ennen kaikkea nopeasti.

Lämmitysjärjestelmäkokonaisuudesta huolehtii nyt Easy Control automatiikka, joka varmistaa, että hallin lämpötila pysyy jatkuvasti asetetussa 12 lämpöasteessa. Automatiikka huolehtii häiriötilanteissa hälytyksistä, sekä järjestelmää voi tarkastella etänä web-käyttöliittymästä tai matkapuhelinsovelluksesta.

Lämmitysjärjestelmän ohjaus mobiilisovelluksella
Järjestelmää voi ohjata etänä mobiilisovelluksen avulla.
Web-käyttöliittymä

Saavutetut säästöt

Viiden kuukauden aikana 200 m2 sosiaalitila on lämmennyt nyt täysin kahdella ilmalämpöpumpulla ja kaikki sähköpatterit ovat pois käytöstä. Multiheater Eco on ottanut hukkalämmön talteen ja ilmavesikoneet ovat tehneet työtään, joten kohteessa säästyi tuona ajanjaksona noin 45000€ energiakuluissa.

Lisää energiansäästöratkaisuista ja tuotteista: www.costella.fi

Uusimmat artikkelit

Lämmön talteen otto kerrostalon katolla. Hukkalämpö otetaan talteen.

Lämmön talteenotto

Tehokas lämmöntalteenotto suurissa kiinteistöissä: Ympäristöystävällinen ratkaisu energiansäästöön. Kerrostalot, hallit, toimistorakennukset, kauppakeskukset…